שמירה על מראה השיניים בעקבות שתיית קפה

האם אתם מכורים לקפה ופוחדים שההרגל הזה יוביל בסופו של דבר לפה מלא שיניים מוכתמות? אם כן, אז החדשות הטובות הן שיש דרכים שיסייעו לכם למנוע כתמים או להיפטר מהם בקלות.

אגב, לא רק הקפה מכתים את השיניים. גם מאכלים (פירות יער, למשל), משקאות (יין אדום, למשל) וטבק – גורמים לשינוי גוון השיניים וגובים מחיר יקר ממראה החיוך שלכם.

רוצים לדעת מה גורם להיווצרות כתמים אלה? האם יש אנשים שנוטים יותר מאחרים להכתים את השיניים? ומה באמת אפשר לעשות כדי להיפטר מהם? קחו לכם כוס קפה כמו שאתם אוהבים, וקראו מה אומרים המומחים.

על כתמי שיניים

ישנם שני סוגים שונים של כתמים:

  • כתמים פנימיים

הכתמים הפנימיים הם בדרך כלל קבועים. הם מתרחשים בתוך אמייל השן (שכבת המגן החיצונית של השן) ומתפתחים לרוב בשנות הילדות, כשהשיניים צומחות והאמייל מתחיל להיווצר. כתמים אלה עלולים להיגרם בעקבות:

  • חום גבוה מאוד
    • נטילת אנטיביוטיקה
    • צריכת מים עם כמויות פלואור מוגזמות

אבל, התגובה לאירועים אלה תלויה גם בנטייה הגנטית.

מכיוון שכתמים אלה נמצאים בתוך האמייל, סביר להניח שיהפכו לכתמים קבועים בלתי ניתנים להסרה. ניתן להעלים כתמים אלה על ידי כיסוי השן בשכבה דקה, או באמצעות טיפול שיניים בכתר שיכסה את כל השן.

  • כתמים חיצוניים

כתמים חיצוניים ניתנים להסרה, בדרך כלל, והם נוצרים על חלקו החיצוני של אמייל השן. הם נגרמים בעיקר כתוצאה מצריכת מזון עתיר פיגמנטציה או מעישון.

כתמים אלה נוצרים ממשקאות ומזונות עשירים בתרכובת פוליפנול (polyphenol), כמו קפה, יין אדום או תה ירוק, וברוב המקרים ניתן למנוע אותם או להסירם.

היווצרות הכתמים תלויה:

  • בתדירות שבה אתם צורכים מזונות שכאלה
    • בגודל שכבת הפלאק שהצטברה על השיניים, שאליה נדבקים שאריות המזון.

על הצטברות שכבת הפלאק

למרבה הצער, יש אנשים שיש להם נטייה גנטית המתבטאת בהצטברות רבה יותר של רובד הפלאק על השיניים לכן הם חשופים יותר להכתמת השיניים.

בעוד שלכולם יש חיידקים בפה שיוצרים פלאק, יש אנשים שבאופן טבעי סובלים מאוכלוסיית חיידקים גדולה יותר, מה שהופך אותם לרגישים יותר להכתמת השיניים. יש גם אנשים שייצור הרוק שלהם אינטנסיבי יותר, מה שמגן על הפה מפני חיידקים ומצמצם את הצטברות הפלאק.

המשמעות היא שרמת הכתמת השיניים תלויה לא רק בכמות המזון המכתים שאתם צורכים, אלא גם בכמות חיידקי הפה ובקצב ייצור הרוק.

על אמצעים למניעת כתמי שיניים חיצוניים

כדי למנוע היווצרות של כתמים חיצוניים, יש כמה דברים שתוכלו לעשות:

  • תזונה

זה מתחיל במודעות לגבי מתי ובאיזו תדירות, אתם מכניסים לפה מאכלים ממותקים.

רוב האנשים מניחים כי שתיית קפה שחור מגדילה את הסיכוי לפתח כתמים בשיניים. אבל למעשה, הוספת סוכר או חלב לקפה, היא זו שמאפשרת לחיידקים להיצמד ביתר קלות למשטחי השיניים שלכם. אז אם אתם צורכים מזון פיגמנטי מאוד, רובד הפלאק שנבנה על השיניים יהיה מוכן לקלוט אותו ויגדיל את הסבירות להכתמת השיניים.

ולא מדובר רק בסוכרים פשוטים כמו ממתקים ועוגות. זה יכול להיות כל סוג של פחמימה (גם בטטה, פסטה או אורז). זה לא אומר שאתם צריכים להפסיק לאכול מזונות אלה, אבל כדאי להיות מודעים לכך שאכילתם לעתים קרובות, תוך לגימת משקה כהה – תגרום להיווצרות כתמים נוספים.

  • הרגלי היגיינה

הבטיחו שאתם מצחצחים שיניים היטב וביסודיות, לפחות במשך שתי דקות, פעמיים ביום. הוספת חוט דנטלי ומי שטיפת פה לשגרת ההיגיינה היומית, תעזור לכם לשמור על שיניים נקיות.

מברשת שיניים חשמלית עם טיימר מובנה, היא רעיון נהדר, כך תוכלו לעקוב אחרי הזמן שבו עליכם לצחצח את השיניים. בהשוואה למברשת הרגילה, מברשת זו יעילה יותר ומנקה את השיניים טוב יותר.

זכרו: ככול שהשיניים שלכם ייצברו פחות פלאק, כך המזונות והמשקאות הכהים, יהיו מסוגלים פחות להכתים את השיניים.

  • ניקוי שיניים מקצועי

מומלץ לבקר במרפאת השיניים באופן קבוע (אחת לחצי שנה) לניקוי שיניים יסודי. ניקוי האבנית על ידי השיננית, יאפשר לכם להיפטר מכתמים חיצוניים על השיניים.

במקרה הצורך אפשר גם להשתמש במוצרי הלבנה, בין אם אלה מוצרים הנמכרים בבתי המרקחת (כמו משחת שיניים המיועדת להלבנה), ובין אם אלה מגשי הלבנה שמכין לכם רופא השיניים בהתאמה אישית.

נכתב על ידי המומחים של מרפאת השיניים של ד"ר בן מילר.

שיתוף:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
תוכן עניינים

מאמרים נוספים

האם קפה מפריע לקשב וריכוז

קפה, משקה פופולרי שמיליונים ברחבי העולם נהנים ממנו בשל טעמו העשיר והשפעותיו המעוררות, מכיל קפאין, ממריץ טבעי הידוע ביכולתו לשפר את הערנות הנפשית, המיקוד והריכוז.

למה כדאי להגיש קפה עם פירות

הגשת קפה עם פירות יכולה לשפר את החוויה החושית הכוללת ולספק שילוב מענג של טעמים, מרקמים וניחוחות. בעוד שקפה נהנה לעתים קרובות בפני עצמו, שילוב